The best way to predict the future is to create it.

-Peter Drucker

Welkom in de toekomst

brains is de slimme software van Semantica, waarmee je dingen kunt die je eerder niet kon. Het is een gratis platform voor klanten. Wij noemen het een ‘Store Everything, Ask Anything’ cloudplatform. En het werkt met Predictive Artificial Intelligence.

Ben je daar nog? Laten we het makkelijk maken. Om met brains te kunnen werken heb je drie dingen nodig:

  1. data,
  2. een vraag en
  3. een Internetverbinding.

Store Everything

brains is in staat om ieder brok data op te slaan. Een hele database met klantinformatie, e-mails, al je twitter-mentions of video’s? Alles kan erin. En dat is belangrijk, want wat je erin stopt bepaalt wat je eruit kunt halen!

Ask Anything

Data opslaan doen we met een doel. Voor ons is dat doel: kennis opbouwen. Met de data zetten we de kunstmatige intelligentie aan het werk om verbanden te herkennen en patronen te ontdekken. Hiermee kunnen we vragen beantwoorden.

Een kwantitatieve vraag als: “welke klant levert de meeste omzet?” is makkelijk met je boekhoudpakket te beantwoorden. Maar vragen als: “waarom is dit mijn beste klant?” en “welke andere klant kan ook beste klant worden?” haal je niet bij je boekhouder. Daar is inzicht in verschillende aspecten voor nodig. En dat voorspellen door te combineren, daar is brains voor bedoeld. (Je kunt ook prima kwantitatieve vragen stellen; het heet niet voor niks Ask Anything.)

Cloudplatform

Alle software en hardware volledig beheerd door specialisten. Dat is brains in een notendop. Niks aan te schaffen of te onderhouden; gewoon gebruiken.

Je hebt alleen een Internetverbinding nodig, de rest regelen wij.

Het gebruik van brains is gratis voor klanten van Semantica. Het maakt niet uit met hoeveel of hoevaak je het systeem gebruikt, je betaalt voor onze diensten, niet voor het platform.

Predictive Artificial Intelligence

Kunstmatige intelligentie heeft geen regeltjes over bedrijfsprocessen: de software weet hoe het kennis moet vastleggen. Wat die kennis inhoudt, is niet van te voren bepaald! Om met het systeem te werken is het nodig om het systeem te trainen; we voeren het data en het leert gaande weg de betekenis*) van de informatie kennen, zodat het bij nieuwe informatie kan bepalen wat er moet gebeuren.

Wat dat aangaat lijkt brains op hoe wij mensen leren. Ook wij leren door feedback. Is de uitkomst positief dan doen we het de volgende keer weer, is de uitkomst negatief dan proberen we wat anders.

brains pakt veranderingen snel (vergeten) of langzaam (wennen) op. Vergeten is voor mensen moeilijk, maar bij brains pakken we er gewoon een vers stel hersens bij. Wennen is de manier waarop mensen met veranderingen omgaan en dat kan ook bij brains.

Predictive wil zeggen dat we voorspellingen kunnen doen over gedrag op basis van eerdere waarnemingen. Resultaten uit het verleden bieden “garantie” voor de toekomst, zeg maar.

Voorbeeld: e-commerce

Recommendations

Een herkenbaar voorbeeld: je vult je webwinkelwagen en krijgt te zien welke andere producten goed bij je aankopen passen.

Dat kun je doen door regels op te stellen: als iemand product A bestelt, dan product B aanraden. Maar dat is al snel veel werk. Dus dat kan makkelijker en beter.

Met Predictive AI kijken we naar het gedrag van klanten; welke producten vonden zij nog meer interessant? Die informatie vormt de basis voor de aanraders. Het mooie is, je hoeft daar niks voor in te stellen of bij te houden, dat doet de AI helemaal vanzelf. Het kan dus goed zijn dat brains na een tijdje andere producten aanraadt als klanten iets anders willen. Zo ben je altijd relevant voor je klanten.

Abandoned shopping cart

Verlaten webwinkelwagentjes zijn een horror voor een webwinkelier. Soms zijn de shoppers al ingelogd en weet je van wie het wagentje was. In dat geval kun je herinneringsmailtjes sturen, maar die conversie is erg laag.

Kun je tijdens het winkelen voorspellen of iemand zijn winkelwagentje gaat laten staan? Dan kun je actie ondernemen voordat hij/zij op dat onzalige idee komt. Bijvoorbeeld door op het juiste moment een kassakorting of een giftcard in het vooruitzicht te stellen bij afrekenen.

Door het gedrag van je webwinkelbezoekers te analyseren kan Predictive AI bepalen wat de signalen zijn voor het achterlaten van wagentjes. Voor iedere bezoeker krijg je dan de “kans op verlaten” gemeld. Die informatie moet realtime beschikbaar zijn, want tijdsduur, tijdstip, acties van de bezoeker en inhoud van het wagentje spelen allemaal een rol. En als je de kans (lees: het risico) groot genoeg vindt, dan kom je met je p(l)akkende aanbieding.

*) We gaan er niet vanuit dat brains echt “begrijpt” wat de informatie betekent.