Als ondernemer wil je groeien. Meer klanten, meer medewerkers, meer winst. Tijdens het groeien ervaar je soms een remmende werking. Het lijkt een beetje alsof je tegen een muur aanloopt, zonder dat je die muur ziet: de Onzichtbare Muur van Groei. Wat is die muur en hoe breek je hem af?

De groeiremmer, de Onzichtbare Muur van Groei of OMG dus, komt door de tijd die je kwijt bent aan het blussen van brandjes. Doordat je groeit nemen ook de problemen toe: medewerkers die ziek worden, klanten die niet tevreden zijn, automatisering die hapert.

Ondernemen is leuk…

In het begin is iedere nieuwe klant leuk, maar als je er even geen klant meer bij kunt hebben, dan weet je: ik ben tegen een OMG gelopen. De balans tussen je medewerkers, processen en systemen ontbreekt. En dat merken je klanten. Meer klachten, meer brandjes te blussen en voor je het weet vraag je je af wat er ook al weer zo leuk was aan ondernemen.

Iedere ondernemer wil groeien, maar waarom eigenlijk? En wat betekent groei? Als jij niet groeit, dan doet je omgeving het wel, waardoor jij automatisch kleiner wordt. Groeien is belangrijk om te blijven bestaan.

Voor veel ondernemers betekent groei: meer klanten. Business consultant en auteur Jim Collins zei het zo: “Geweldige ondernemingen sterven eerder aan verstopping dan van de honger”. Als je niet oplet, dan groei je kapot. Meer klanten leveren soms meer problemen op dan ze oplossen.

Maak de OMG zichtbaar

Voordat je er wat aan kunt doen moet je eerst herkennen dat je een OMG geraakt hebt. Als je de volgende gevoelens regelmatig ervaart, dan is een OMG waarschijnlijk de oorzaak.

  • “het” werkt niet (meer), dit gaat niet goed
  • dat is het zoveelste Excel-lijstje, lijkt wel een kaartenhuis
  • ik weet niet waar ik moet beginnen
  • ik ben continu brandjes aan het blussen
  • het duurt te lang voordat ik de informatie krijg die ik nodig heb

Bij het slopen van de OMG is het belangrijk om te weten wat het is dat je tegenhoudt. Als dat duidelijk is, dan pas kun je bepalen of je wel meer klanten aankunt. Als je eerst je medewerkers, processen en systemen in balans moet brengen, doe dat dan ook eerst. Anders ga je straks ten onder aan het gewicht van je groeiende klantenbestand.

Een OMG is duur

Mensen die bij je werken bij het begin van je onderneming delen vaak je passie voor wat je doet. Naar mate je bedrijf groeit, neem je mensen aan die meer werknemer dan medewerker zijn. Op het moment dat je bedrijf lagen krijgt, heb je meer moeite om de passie over te brengen; je spreekt simpelweg niet iedereen meer. De binding wordt minder, waardoor het verloop toe neemt. De onbalans tussen mensen, processen en systemen leidt tot werkstress, wat weer zorgt voor een toename van het ziekteverzuim.

Een OMG kost jou als ondernemer veel geld. Ziekteverzuim en verloop als gevolg van werkstress zijn kostbaar, maar ook gemiste kansen en klanten die klagen kosten meer dan je denkt.

Semantica specialiseert zich in het ontdekken, blootleggen, oplossen en wegblijven van jouw Onzichtbare Muren van Groei.

Over Roland Roland

Roland doet al heel lang iets met computers (volgens zijn moeder). Hij houdt van techniek, maar vooral van mensen. Het overwinnen van problemen vindt hij heerlijk, dus daarom is hij ondernemer, echtgenoot, vader en sportief (in willekeurige volgorde).

Vragen of opmerkingen zijn welkom. Bel of mail Roland.