Kantelmomenten ontstaan in iedere onderneming. Een kantelmoment zorgt voor veranderende werkwijze intern (medewerkers) en extern (klanten en leveranciers). Door groei in je onderneming wordt de oude manier van werken lastiger. Hoe komt dat en wat kun je er aan doen?

Voorbeelden van kantelmomenten

Er zijn geen absolute waarden, maar je kunt zeggen dat bedrijven kantelmomenten bereiken bij grofweg dezelfde omvang. We stellen de grenzen op 10, 25, 50 en 100 medewerkers.

Wat gebeurt er als je die grenzen passeert?

Vanaf 10 medewerkers

Zodra je bedrijf meer dan 10 medewerkers krijgt, wordt de communicatie moeilijker. Handelingen en afspraken moeten gestructureerder om fouten te voorkomen. Oplossingen met Post-It geeltjes op een beeldscherm werken niet meer.

Maak duidelijke afspraken en voer een formeel overlegmoment in. Structureer digitale middelen voor creatie, communicatie en archivering.

Vanaf 25 medewerkers

De afstand in het bedrijf wordt groter: je hebt een managementlaag nodig voor de dagelijkse aansturing. Hierdoor is er geen “know it all” persoon in je organisatie te vinden; er gaan eilandjes ontstaan.

Informatie is altijd belangrijk, maar in deze fase is het cruciaal dat je de informatie uit meerdere systemen samenvoegt om management en klanten inzicht te geven in status en prestaties.

Vanaf 50 medewerkers

Je oorspronkelijke markt wordt te klein en kan je groei niet alleen dragen. Je gaat uitbreiden naar andere segmenten en markten. Het kan ook zijn dat je internationaal gaat denken of meerdere locaties in gaat zetten om je afzetgebied te vergroten.

Doel in dit stadium is om meer te doen met minder inspanning. Laat klanten meer zelf doen en stem daar je processen op af. Self service portals zijn bij uitstek geschikt om de interactie met klanten te stroomlijnen. Let wel op dat je de klant niet van je vervreemd, dus houd het simpel. Intern zet je middelen in om de communicatie en toewijzing van werk op peil te houden.

Vanaf 100 medewerkers

Je gaat de grote jongens tegenkomen. De concurrentiekracht neemt toe en je valt de positie van grotere bedrijven aan. Je kent niet meer iedereen bij naam, er voltrekken zich processen in je bedrijf waar jijzelf niet meer bij betrokken bent.

Focus op concurrentievoordelen. Zorg voor een klantervaring die sneller/makkelijker/mooier/goedkoper is. Naamsbekendheid kan nu leiden tot imagoschade als je klanten niet juist behandelt. Blijf de dynamiek van de markt volgen en zorg voor innovatie in alle onderdelen van je onderneming.

Doelen

Samengevat streef je bij kantelmomenten de volgende doelen na:

  • Interne en externe processen en communicatie verbeteren
  • Inzicht verbeteren door samenbrengen van informatie uit meerdere systemen
  • Klantervaring verbeteren door simpele toegang en gebruiksgemak
  • Snelheid, stabiliteit en veiligheid van systemen verhogen/optimaal houden als gevolg van toegenomen gebruik
Over Roland Roland

Roland doet al heel lang iets met computers (volgens zijn moeder). Hij houdt van techniek, maar vooral van mensen. Het overwinnen van problemen vindt hij heerlijk, dus daarom is hij ondernemer, echtgenoot, vader en sportief (in willekeurige volgorde).

Vragen of opmerkingen zijn welkom. Bel of mail Roland.