Bedrijven als Uber zorgen ervoor dat je te maken krijgt met partijen die jouw markt op zijn kop willen zetten. Ook als je geen taxibedrijf bent. Door het inzetten van bestaande partijen die tot nu toe geen toegang tot jouw markt hebben. Airbnb, Helpling, Makelaarsland doen het in hun eigen markt. Jouw markt komt ook aan de beurt.

Ondernemers moeten groeien. Wie dat niet wil of kan is binnenkort geen ondernemer meer. Met groei bedoel ik niet alleen groter in aantallen, zoals medewerkers of omzet. Ook verandering van het productaanbod is groei. En aanboren van nieuwe markten of het anders aanboren van je bestaande markt zie ik als groei.

De markt vraagt steeds andere producten en diensten. Niet omdat die van jou niet goed zijn, maar omdat er van alles verandert in de levens van je klanten. Andere bedrijven doen het anders. Zelfs als dat geen directe concurrenten zijn, kunnen zij op jouw aanbod effect hebben.

Wij doen het zelf ook in de adviesbranche. Vaste prijs en resultaatgarantie zijn twee dingen die onmogelijk leken, nog niet zo lang geleden.

Waarom doen bedrijven dat? Veel bedrijven zijn opgegroeid met een bedrijfsmodel dat sterk leek op dat van de concurrent. “Zo doen wij dat in onze branche” mentaliteit. Door van buiten naar een branche of onderneming te kijken, kun je andere ideeën loslaten. Ideeën die beter aansluiten bij hoe de klant geholpen wil worden in plaats van hoe de gevestigde partijen vinden dat de klant geholpen moet worden. En dat biedt grote kansen voor deze nieuwkomers.

Het goede nieuws is dat je geen nieuwkomer hoeft te zijn om deze “truc” uit te halen. Je kunt zelf ook van buiten naar je eigen bedrijf of branche kijken. Of ideeën lenen van andere branches en die toepassen in je eigen bedrijf. Soms zit je zo vast in het bestaande model dat je hulp nodig hebt van buitenaf. Hoe je ook doet, doe het, want je wil niet dat een Uber-kloon straks jouw markt openbreekt (tenzij jij die Uber-kloon bent…).

Over Roland Roland

Roland doet al heel lang iets met computers (volgens zijn moeder). Hij houdt van techniek, maar vooral van mensen. Het overwinnen van problemen vindt hij heerlijk, dus daarom is hij ondernemer, echtgenoot, vader en sportief (in willekeurige volgorde).

Vragen of opmerkingen zijn welkom. Bel of mail Roland.